Znaczenie obsługi celnej w usługach logistycznych
Szerokie zestawienie usług celnych świadczonych przez operatorów logistycznych jest dziś standardem, bez którego trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie w świecie handlu.
Kompleksowa obsługa logistyczna musi więc zawierać wszelkie usługi kluczowe dla podmiotów dokujących obrotu towarowego z kontrahentami zagranicznymi. Obejmuje to przygotowanie oraz dokonanie zgłoszeń celnych; niezbędna jest również ewentualna reprezentacja w sytuacji, gdy dochodzi do postępowania toczącego się przed właściwym organem celnym.
Zakres usług celnych w relacjach z krajami spoza Unii Europejskiej
Obsługa nie może ograniczać się wyłącznie do przygotowania dokumentacji przeznaczonej do odprawy celnej. Zakres usług w kompleksowej ofercie obejmować musi również:
-
obsługę w zakresie wykonywania zgłoszeń celnych; proces ten poprzedzony jest wydaniem odpowiedniego upoważnienia,
-
wykonywanie deklaracji podatkowych w zakresie importu podatku VAT,
-
zabezpieczenie należności obejmujących cła i podatki,
-
udzielanie tzw. gwarancji tranzytowych,
-
odprawy czasowe (m.in. otwieranie i zamykanie karnetów ATA),
-
tzw. uszlachetnianie czynne i bierne,
-
wypisywanie karnetów TIR oraz listów przewozowych,
-
pełne doradztwo celne.
W przypadku współpracy handlowej z krajami unijnymi zakres obsługi celnej w logistyce również wymaga wiedzy oraz doświadczenia zarówno ze sfery transportowej, jak i księgowo-administracyjnej.
Procedury celne w prawie unijnym a obsługa firm
Fundamentem w zakresie obsługi celnej w logistyce pozostaje niezmiennie Wspólnotowy Kodeks Celny, który reguluje trzy zakresy. Pierwszy to zasady ogólne - m.in. obowiązki poszczególnych stron oraz terminy urzędowe na wdrożenia czy inne czynności administracyjne. Drugi jest zbiorem obowiązujących procedur. Trzeci zakres to clue obsługi celnej - przepisy, które określają taryfy, opłaty, ewentualne ulgi.
Polityka celna - regulacje handlu międzynarodowego
Zbiór reguł regulujących politykę celną - założenia, na których opiera się doradztwo i obsługa wyspecjalizowanych w tym zakresie firm - gwarantują jej jednorodność na określonym terenie. Nie oznacza to jednak, iż obsługa firm w zakresie ceł sprowadza się do schematów. Przeciwnie - w sytuacji, gdy kwestia państwowości bywa kwestią umowną, a poszczególne granice ulegają zatarciu, usługi celne w logistyce stają się coraz bardziej elastyczne. Operatorzy, dostosowując swój profil działania do konkretnych potrzeb klienta, znacznie personalizują oferty. Są one dostosowywane tak, by idealnie zaspokoić wszelkie administracyjno-celne potrzeby klienta.
Korzyści ze zewnętrznej obsługi celnej
Przed wyborem operatora warto zweryfikować jakość jego usług - certyfikaty, np. AEO, stanowią dowód na sprawne funkcjonowanie w realiach łańcucha dostaw.
Podstawową zaletą outsourcingu obsługi celnej jest skrócenie jej czasu. Można również liczyć na znaczące obniżenie kosztów; ścisła współpraca z operatorem owocuje również lepszym, bardziej precyzyjnym planowaniem systemu dostaw. Operatorzy o sprawdzonej renomie są również w stanie zapewnić kompleksowe wsparcie celne w sytuacjach nietypowych - nieprzewidzianych innymi ustaleniami.